skip to Main Content

Jak uczyć, żeby nauczyć? Wyjątkowe wydarzenie edukacyjne dla nauczycieli

DSC_1113_1600x1071 Za nami już 3 Ekspedycje Ekspertów w Katowicach, Łodzi i Gdańsku! Za  tą intrygującą nazwą kryje się cykl interaktywnych konferencji i  warsztatów dla nauczycieli, prezentujących autorską Metodę Pytań i  Doświadczeń jako efektywnego sposobu nauczania. Metoda ta jest  podstawą przygotowywania zajęć i scenariuszy lekcji na Uniwersytecie  Dzieci, zgodnych z podstawą programową.

Program Ekspedycje Ekspertów przygotowała Fundacja Uniwersytet  Dzieci oraz regionalne Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli. Wydarzenia są doskonałą okazją do zdobycia nowych kompetencji, wymiany pomysłów i inspiracji w świetle dynamicznych zmian w warsztacie pracy nauczycieli. – Dzieci zadają pytania i uwielbiają eksperymenty. Staramy się rozbudzić ich zainteresowanie światem, rozwijać zdolności i pokazać wpływ na to, co dzieje się dookoła. Zajęcia umożliwiają dzieciom samodzielne zdobywanie wiedzy i wyciąganie wniosków z przeprowadzonych eksperymentów. Takie podejście można przenieść do szkół – mówi Natalia Iwan, dyrektor działu marketingu Fundacji Uniwersytet Dzieci.

Wydarzenie wykracza poza ramy tradycyjnej konferencji. Nauczyciele wcielają się w rolę asystentów prelegenta DSC_1127_1600x1071Macieja Jasińskiego, fizyka Uniwersytetu Warszawskiego, mając okazję w praktyce poznać Metodę Pytań i Doświadczeń. Zgodnie z tym narzędziem, nauczyciele stają się dla dzieci mentorami, wskazującymi im kierunek rozwoju. Kilkuletnie doświadczenie twórców Uniwersytetu Dzieci pokazuje, że najważniejsze jest angażowanie dzieci i budzenie ich ciekawości. Dzieci są w stanie już na tym etapie uczyć się naukowego wnioskowania, pracy zespołowej i korzystać z niezwykle kompetencji ważnych dla rozwoju współczesnej gospodarki.

Każda z Ekspedycji jest podzielona na dwie części: pierwsza z nich to interaktywny wykład na temat obserwacji w edukacji przyrodniczej pod okiem Macieja Jasińskiego. Naukowiec zaprasza nauczycieli do uczestnictwa w wielu doświadczeniach, m. in. kołyski Newtona, czyli utworzeniu z ciał kulek w ruchu. Celem takich ćwiczeń jest pokazanie nauczycielom, dlaczego propozycja lekcji dla uczniów opartej o doświadczanie i samodzielne dochodzenie do wiedzy jest efektywnym sposobem nauczania. Obserwacja i eksperyment uczniowski są zgodne z podstawą programową dla klas I-III oraz IV- VI. Jak zareagowali nauczyciele? Eksperyment za każdym razem wzbudzał emocje, salwy śmiechu, westchnienia i satysfakcji z prawidłowo przeprowadzonych wniosków.

DSC_0001_1600x1071 W drugiej części Ekspedycji Ekspertów nauczyciele są zapraszani do  udziału w warsztatach pod okiem trenerów. W trakcie warsztatów znów  mają okazję wcielić się w role uczniów i z jednej strony doświadczać,  obserwować i bawić się wiedzą, z drugiej zaś strony poznać elementy  Metody Pytań i Doświadczeń. Ta część Ekspedycji cieszyła się wielkim  entuzjazmem, a nauczyciele chętnie podejmowali kolejne próby tego  samego doświadczenia. Dużym wyzwaniem był eksperyment: “Czy koło  może stać się czworokątem”? Na początku nauczyciele samodzielnie  szukają odpowiedzi na to pytanie, mając do dyspozycji papier, nożyczki i klej. Aż w końcu ktoś w sali znajduje rozwiązanie, niemal słyszalna jest starożytna “Eureka!”. Wtedy nauczyciele spontanicznie zaczynają dzielić się pomysłami na rozwiązanie tego zadania. To tylko jeden z wielu inspirujących eksperymentów, jakie mieli okazję przeprowadzić. Spotkanie zakończyło rozdanie certyfikatów uczestnictwa, materiałów informacyjnych i maszyny Cezara, czyli kreatywnego narzędzia do szyfrowania wiadomości.

Ekspedycje Ekspertów cieszą się ogromnym powodzeniem. To nowoczesna odpowiedź na zmiany w edukacji i odpowiedź na to, jaki mógłby być efektywny nauczyciel w dobie XXI wieku. Kolejne Ekspedycje Ekspertów już 21 listopada w Poznaniu. W przygotowaniu film reportażowy o programie Ekspedycje, w którym wzięli uczestnicy konferencji, władze Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku i organizatorzy.

Zdjęcia z Ekspedycji:

CSC_1122_1600x1200   DSC_0011_1600x1071   DSC_0007_1600x1071   DSC_1132_1600x1071 DSC_1136_1600x1071 to1_1600x1200 1_1600x1071 to_1600x1200

Back To Top