skip to Main Content

Inauguracja roku akademickiego 2018/2019 na Uniwersytecie Dzieci

We wrześniu w czterech ośrodkach Uniwersytetu Dzieci odbyły się uroczyste inauguracje roku akademickiego. Przywitaliśmy rozemocjonowanych studentów, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z nami, a także tych, którzy uczestniczą w niej od lat. Na wszystkich czekała moc wrażeń i potężna dawka wiedzy. Nie obyło się bez śmiechu, zachwytów i okrzyków radości. Nowi studenci otrzymali też indeksy, które z dumą prezentowali rodzicom i rówieśnikom. Obecność samych rektorów lub prorektorów, ogromne aule wykładowe oraz fantastyczne zajęcia sprawiły, że dzieci i nastolatki z niecierpliwością oczekują każdej kolejnej soboty!
Przed nami jeszcze wielkie otwarcie ośrodka w Poznaniu – inauguracje odbędą się 27 października (Inspiracje i Tematy) oraz 10 listopada (Odkrywanie).

Kraków
Nasi najmłodsi studenci na swoim pierwszym wykładzie inauguracyjnym dowiedzieli się, „Dlaczego prąd kopie?”. Dr Witold Zawadzki udowodnił dzieciom, że prąd płynie nie tylko w urządzeniach elektrycznych. Największą atrakcją zajęć był świecący kiszony ogórek, który przewodził prąd.

Rektor Akademii Górniczo-Hutniczej prof. dr hab. inż. Tadeusz Słomka z uwagą wysłuchał wszystkich pytań dzieci z kierunku Inspiracje. Zaprezentował niesamowite miejsca na świecie, gdzie można podziwiać i badać takie obiekty geologiczne jak kaniony czy wodospady, a nawet tęczowe góry! Jako model Ziemi posłużyła wielka piłka z wymalowanymi kontynentami. Dzięki uprzejmości wykładowcy mali studenci mieli okazję na własne oczy przekonać się, jak niesamowite mogą być skały – profesor przyniósł sporo okazów z własnej kolekcji. Dzieci porównywały kształty, kolory oraz masę skał i minerałów. A co sam rektor powiedział po wykładzie? „Wspaniała organizacja, cudowni młodzi studenci, w przyszłości świetni kandydaci na studia. Gorące gratulacje Uniwersytetowi Dzieci.”

Na kierunku Tematy prawie 700 studentów spotkało się na Wydziale Chemii, by dowiedzieć się, czy można wytrenować swój mózg. W fascynującą tematykę najbardziej skomplikowanego ludzkiego organu wprowadziła studentów dr Anna Oroń. Podczas wykładu dzieci dowiedziały się, jak zbudowany jest mózg oraz jak utrzymać go w dobrej formie. Dzieci założyły przygotowane wcześniej papierowe modele mózgu, które pomogły w zapamiętaniu najważniejszych faktów z wykładu.

Studenci kierunku Mistrz i Uczeń wspólnie z Rektorem Akademii Sztuk Pięknych prof. dr. hab. Stanisławem Tabiszem interpretowali dzieła Tadeusza Makowskiego. Wspólnie szukali przyczyn różnorodnych opinii na temat tego samego obrazu. Zastanawiali się także, czy otoczenie obrazu wpływa na jego postrzeganie oraz czym oryginał różni się od kopii.

Olsztyn
Na kierunku Odkrywanie dzieci szukały odpowiedzi na pytanie, jak wytropić dinozaura. Podczas wykładu studenci dowiedzieli się, jak odkryto dinozaury i jakie są ich cechy charakterystyczne.

Blisko 470 studentów kierunku Inspiracje wzięło udział w wykładzie inauguracyjnym pt. “Dlaczego to mózg myśli, a nie serce?”. Zajęcia przygotowane przez prof. dra hab. n. med. Jerzego Gieleckiego wzbudziły ogromne emocje. Prowadzący zamienił aulę wykładową w salę operacyjną, a studentów w neurochirurgów, którzy samodzielnie operowali mózg. Dzięki specjalnie przygotowanym grafikom 3D dzieci mogły dokładnie przyjrzeć się sercu i mózgowiu oraz poznać wiele fascynujących tajemnic ludzkiego organizmu.

Studenci pozostałych kierunków w czasie swoich pierwszych wykładów dowiedzieli się: “Jak nasze ciało broni się przed chorobami?”, “Jak odnieść zwycięstwo po nokaucie?” oraz “Dlaczego klimat na Ziemi się zmienia?”.

Jest nam niezmiernie miło, że w naszych uroczystościach wzięło udział tak wielu wspaniałych gości: prorektor ds. nauki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego JM prof. dr hab. Jerzy Jaroszewski, dziekan Wydziału Biologii i Biotechnologii prof. dr hab. Tadeusz Kamiński, dziekan wydziału Geodezji, Inżynierii Przestrzennej i Budownictwa dr hab. inż. Paweł Wielgosz, prof. UWM, dziekan Wydziału Nauk Ekonomicznych, prof. dr hab. Roman Kisiel, prodziekan ds. planów i programu kształcenia Wydziału Nauk Ekonomicznych dr Tomasz Wierzejski, prodziekan ds. nauki i współpracy międzynarodowej Wydziału Nauk Społecznych dr hab. Joanna Ostrouch-Kamińska, prof. UWM oraz dziekan Wydziału Teologii ks. dr hab. Karol Jasiński, a także pani Wioleta Wasilewska, przedstawiciel Narodowego Banku Polskiego oraz pan Dariusz Skotnicki koordynator Festiwalu Muzyki Filmowej w Ostródzie.

Wrocław
Jak chemik tworzy kolory? Odpowiedzi na to pytanie szukali wrocławscy studenci kierunku Odkrywanie. Uroczysta inauguracja odbyła się 15 września w przestrzeni Uniwersytetu Wrocławskiego. W trakcie wykładu studenci pod czujnym okiem dr Magdaleny Rowińskiej-Żyrek odkrywali, czym jest kwasowość i zasadowość oraz jaki ma to wpływ na zmianę koloru substancji. Wykład uświetniła swoją obecnością prodziekan ds. studenckich Wydziału Chemii UWr – dr hab. Anna Skarżyńska.

22 września nowy rok akademicki zainaugurowali studenci dwóch kierunków: Inspiracji i Mistrza i Ucznia. Młodsi studenci zgłębili zagadnienia genetyki, próbując odpowiedzieć na pytanie „Dlaczego z małego kota nie może wyrosnąć pies?”, starsi podczas wykładu poświęconego przedsiębiorczości szukali recepty na udany biznes.
Ponad pół tysiąca studentów w swoich murach ugościł Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, a wykład dla kierunku Inspiracje uświetnił swoją obecnością prorektor ds. studenckich i edukacji – prof. dr hab. inż. Józef Sowiński.

W ostatnią sobotę września rok akademicki zainaugurowali studenci kierunków Tematy i Nauka do kwadratu. Łącznie mury Instytutu Politologii Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie odbywały się wykłady, odwiedziło prawie 300 studentów. Młodsi pod czujnym okiem dr Justyny Andrzejewskiej szukali odpowiedzi na pytanie “Dlaczego sport to zdrowie?”, a po zakończonym wykładzie mieli okazję sprawdzić, ile siły drzemie w ich ciele – jesteśmy przekonani, że wystarczy im jej na cały rok aktywnego zdobywania wiedzy!

Najstarsi studenci pochylili się nad zagadnieniem, które będzie im towarzyszyć podczas całego pierwszego semestru – migracjami. Dr Agnieszka Florczak w niezwykle interesujący i zaskakujący sposób ukazała jego różnorodne aspekty, rozbudzając w studentach ciekawość i potrzebę samodzielnego zgłębienia tematu podczas seminariów w ramach wybranej specjalizacji.

Warszawa
“Czy pingwiny potrafią się śmiać?” 15 września nasi najmłodsi studenci poznali odpowiedź na to pytanie na wykładzie inauguracyjnym dr Magdaleny Puczko. Zaaranżowała ona w auli Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego pingwinisko złożone z naszych najmłodszych studentów. Śmiechu było co niemiara. Na Uniwersytecie Dzieci udowadniamy, że nauka nie jest nudna!

22 września w pięknej auli dawnej Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego dr Takao Ishikawa pokazywał studentom kierunku Inspiracje świat na co dzień dla nas niedostępny, widoczny pod najczulszymi mikroskopami – świat komórek i ukrytych w nich genów. A wszystko po to, by wprowadzić dzieci w fascynujący świat nauk przyrodniczych. O wartości nauki mówiła prof. UW dr hab. Jolanta Choińska-Mika – prorektor Uniwersytetu Warszawskiego ds. studentów i jakości kształcenia.

W sobotę 22 września nasza edukacyjna rakieta wystartowała także na kierunku Tematy. Tegoroczną przygodę w świecie nauki rozpoczynamy blokiem Zdrowie i wykładem dr Anny Hadamus pt. “Czy można biegać ze słoniem na plecach?”. Studenci odkrywali tajniki bezpiecznego uprawiania sportu. Uroczystego otwarcia roku akademickiego dokonali przedstawiciele władz Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego – prorektor ds. Studenckich i Kształcenia prof. dr hab. n. med. Barbara Górnicka oraz dr hab. n. med. Dariusz Białoszewski, prodziekan ds. Oddziału Fizjoterapii.

Czy wiesz, że uczysz się przez całe życie? Na to pytanie odpowiedzi szukali studenci kierunku Mistrz i Uczeń. Pomagał im w tym dr hab. Jarosław Klejnocki, który przekonywał, że nawet gry komputerowe mogą nas wiele nauczyć.

A przed nami jeszcze inauguracja w Poznaniu! 

Dowiedz się więcej

 

 

 

Back To Top