skip to Main Content

Lekcje z klasą zostały bardzo dobrze ocenione przez nauczycieli i uczniów

Projekt Lekcje z klasą to przedsięwzięcie Fundacji Uniwersytet Dzieci, którego celem było dostarczenie nauczycielom praktycznych narzędzi do kształtowania kompetencji społecznych uczniów.

W marcu 2017 r. aż 1000 nauczycieli szkół podstawowych otrzymało bezpłatne zestawy edukacyjne Lekcje z klasą. Zestaw „Profesor Szkiełko i tropiciele” przeznaczony był dla klas I-III, a zestaw „Celuj w projekt!” dla klas IV-VI. Zestawy analogowe obejmowały także cykl scenariuszy lekcji udostępnionych bezpłatnie w serwisie Scenariusze Lekcji oraz przewodniki z instrukcją.

Od początku zależało nam na zebraniu opinii od nauczycieli na temat zestawów i całego projektu. Dlatego przeprowadzaliśmy ankiety i badania, które posłużyły m.in. do udoskonalenia kolejnych tego typu projektów.

Projekt został także zewaluowany przez specjalistów z Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Podkreślili oni, że zestawy były ogromną pomocą w realizacji podstawy programowej, która nakłada na nauczycieli obowiązek pracy z uczniami pod kątem rozwoju emocjonalnego, umiejętności pracy w grupie, pracy projektowej oraz kształtowania postaw obywatelskich. Zestawy umożliwiły przeprowadzenie nieszablonowych, twórczych oraz atrakcyjnych dla uczniów zajęć (połączenie form takich jak odgrywanie scen, zabawy ruchowe i zajęcia plastyczne), a dzięki dołączonym materiałom i pomocom naukowym, ich realizacja wymagała tyle samo czasu, co w przypadku „standardowych zajęć”.

Jak zestawy ocenili nauczyciele i uczniowie?

Nauczyciele podczas zajęć z zestawami odczuwali pozytywne emocje. Lekcje były dla nich przyjemnością, ponieważ materiały silnie angażowały emocjonalnie uczniów i dostarczały im radości. Według ich opinii „dzieci z niecierpliwością wyczekiwały kolejnych zajęć” i były bardziej zaangażowane niż zwykle. W klasach I-III bardzo atrakcyjna dla uczniów była postać głównego bohatera i narratora – Profesora Szkiełki. Ogromną zaletą zestawu dla klas IV-VI była z kolei możliwość integracji klasy poprzez realizację wspólnego projektu. Plansza dołączona do zestawu może być z powodzeniem wykorzystywana do realizacji zajęć spoza projektu. Nauczyciele podkreślali również, że projekt pozwalał na zaktywizowanie uczniów mających trudności ze skupieniem uwagi oraz uczniów wycofanych społecznie.

Specjaliści z CEAPP na podstawie powyższych badań i opinii wyciągnęli więc wiele pozytywnych wniosków. Ich zdaniem Lekcje z klasą zostały tak opracowane, że mogą z nich wygodnie korzystać nauczyciele z różnymi stylami pracy. Zestawy mają potencjał do korzystania z nich w klasach integracyjnych i specjalnych, a poza tym jest to jedno z nielicznych narzędzi ułatwiających realizację podstawy programowej z zakresu kształtowania kompetencji społecznych.

Więcej opinii uczniów i nauczycieli, a także konkretne fotorelacje ze szkół znajdują się tutaj:
fundacja.uniwersytetdzieci.pl/lekcje-z-klasa-dostarczaja-mnostwa-radosci-dzieciom-w-calej-polsce

Back To Top