skip to Main Content

Pytaj, działaj, zrozum. (Z)mierz się z matematyką

matematykaWielu uczniów już na etapie szkoły podstawowej deklaruje niechęć do nauki matematyki. By zmienić tę tendencję, przygotowaliśmy projekt w ramach którego powstanie aż 11 nowych scenariuszy z zakresu edukacji matematycznej. Materiały dotyczą wielu dziedzin matematyki, a ich głównym celem jest pokazanie dzieciom różnorodnych zastosowań matematyki w życiu codziennym.
Lekcje zrealizowane według opracowanych przez naukowców scenariuszy dostarczą rzeczowej wiedzy z różnych obszarów matematycznych i dadzą praktyczne narzędzia do motywowania uczniów.

Pokażmy dzieciom, że matematyka może być ciekawa, a jej nauka łatwa i przyjemna. W końcu to królowa nauk – daj dzieciom szansę na odkrycie korzyści, jakie przyniesie nauka matematyki i zainspirujmy je do rozwoju w tym kierunku. To naprawdę proste!

Projekt dofinansowała Fundacja mBanku.

 

Poniżej znajduje się lista najnowszych scenariuszy matematycznych dla klas I-III.

Scenariusze udostępniane są bezpłatnie na platformie www.scenariuszelekcji.edu.pl.

Jak architekci wykorzystują matematykę? Uczniowie przekonają się o tym, jak matematyka współtworzy nas i otaczający świat. Dowiedzą się także, na czym polega zasada złotego podziału. Sprawdzą, jak zbudować idealny model piramidy i zastanowią się, jakie znaczenie mają proporcje w architekturze.

Czy znajomość tabliczki mnożenia może pomóc w namalowaniu dzieła sztuki? Niekoniecznie, ale znajomość pewnych zasad matematyki już tak!

Lekcja pokazuje związki matematyki ze sztuką i pozwala zgłębić zagadnienia związane  zarówno z jednym, jak i drugim obszarem.

W czasie zajęć dzieci za pomocą patyczków i plasteliny a następnie własnych ciał będą konstruować różne kąty. Poznają w ten sposób ich trzy rodzaje: kąty ostre, proste i rozwarte. Następnie, wykorzystując kąt prosty narysowany na przezroczystej folii, będą określać kąty w różnych trójkątach i na tej podstawie postarają się odgadnąć ich nazwy. Na zakończenie zajęć uczniowie będą poszukiwać rozwiązania zagadki, dotyczącej podziału trójkąta ostrokątnego różnobocznego na trójkąty ostrokątne.

Czy wszystko, co duże jest ciężkie? Czy kilogram pierza waży tyle samo, co kilogram żelaza? To pytania, na które wielu uczniów udziela błędnych odpowiedzi. Zaproponowane w scenariuszu ćwiczenia pomogą dzieciom wykształcić świadomość tych pojęć. W trakcie zajęć uczniowie wykonają szereg aktywności dotyczących pojęć wagi, miary i objętości.

Przyroda pełna jest różnorodnych kształtów. Czy to możliwe, aby one wszystkie były dziełem przypadku? A może istnieje wzór opisujący kształt liścia paproci? Scenariusz pozwoli twoim uczniom odkryć tajemnicze związki świata przyrody i matematyki.

Przyglądając się dokładnie szyszkom i kaktusom, uczniowie odnajdą w nich liczby Fibonacciego. Poznają fraktale, które określane są mianem geometrii natury. Obserwując flądrę i “normalną” rybę, dowiedzą się, czym jest symetria, a uczestnicząc w doświadczeniu ze sznurkiem, przekonają się, do czego przydaje się duża wrażliwość na nią.

Projekt dofinansowany przez Fundację mBanku.

fundacja-mbank

Back To Top